31. joulukuuta 2012

Vuokrahevospohdintaa

Olen kaikessa hiljaisuudessa etsinyt itselleni uutta vuokrahevosta ja kahta ehdokasta olen käynyt myös jo kokeilemassa. Syy uuden vuokrahevosen etsimiseen on pitkälti Shockin pieni koko, kapasiteetin loppuminen ja kieltämättä myös satulaongelmat. Valmentautuminen ja kisaaminen on poissa laskuista ilman satulaa ja kotona vääntäminenkin junnaa paikallaan. Pidän ponista ihan älyttömästi, mutta olen myös myöntänyt jo heti ponin tavatessani olevani sille rehellisesti liian iso. Käyn mielelläni jatkossakin kotona humputtelemassa, mutta tavoitteellisempaan ratsastukseen tarvitsen isomman hevosen. Opiskelen, joten hevoslainan ottaminen on pois laskuista, eli ainoa vaihtoehto on joko tunneilla käynti tai vuokraus.

Porissa on useampia ratsastuskouluja, mutten ole erityisen innostunut mistään niistä. Jäljelle jää siis lähinnä vuokraus. Minulla on ilmoitus vuokrahevosen hausta hevostalli.netissä ja olen itse lähetellyt kiinnostaville postia. 

Asia, joka on kiinnittänyt huomioni; hinnoittelu. Osalla vuokralle antajista ei ole minkäänlaista perustelua pyytämälleen hinnalle, eikä myöskään halua tulla yhtään vastaan edes perustellusti. Minä en kuitenkaan ole halukas maksamaan reilua summaa jollekin hänen hevosensa kunnonkohotuksesta, vaikka kuinka tallivuokra olisi x ja maneesimaksu y. Jos hevonen on osaava, mutta lihakseton ja rapakunnossa - ei siitä vain voi pyytää samaa vuokrahintaa, kuin kunnossa olevasta saman tasoisesta. Minä ainakin olen niin vanha ja tiedän mikä työ on saada hevoselle lihakset ja saada se sellaiseen kuntoon, että on edes teoriassa mahdollista osallistua normaalille valmennustunnille. Minua ei kuitenkaan lohduta tieto, että saan valmentautua sitten vuoden päästä.

Hevonen oli mukavan oloinen ja samaten omistaja, oli sääli sanoa etten ole halukas maksamaan niin paljoa kuukaudessa. Jos hevosen vie paikkaan x ja tietää hintojen olevan z, pitää olla varaa maksaa se hinta ilman vuokraajaakin. On väärä lähestyminen hevosen vuokralle antamiseen, jos on tarve saada puuttuva summa tallivuokraan tai maneesimaksuun vuokraajalta, varsinkin ellei vuokralle tarjottava hevonen ole tarpeeksi tasokas.

Tästähän on ikuinen kädenvääntö, kuuluuko vuokraajan maksaa päivän kulut vai vain ratsastuksesta. Myönnän, ettei minulla ole halua maksaa tyhjästä, esimerkiksi kipeästä hevosesta. Jos minulta pyydettäisi hintaa siitä, että pitäisi käydä kävelyttämässä jonkun muun hevosta vaikka kuukauden kaksi-kolme kertaa viikossa, niin ei kiitos. Olen ihan tarpeeksi saanut hoitaa omieni vaivoja ja ongelmia. Hoidan vuokrahevosen joka kerta kuin se olisi omani ja juuri niin kuin omistaja toivoo, mutta niin kauan kun en ole esimerkiksi puoliylläpitäjä, katson oikeudeksi olla joka päivä hoitamassa jonkun muun kipeää hevosta tallilla. Tästäkin tottakai tarvittaessa joustan - jos minulta kysytään, voinko käydä hoitamassa hevosen ja kävelyttämässä, tottakai teen niin. Tosin silloin en ole valmis maksamaan siitä, että saan harjata hevosen ja kävelyttää narussa. Moni vuokralleantaja ajattelee, että vuokraamalla saa opetella omaa hevosta varten ja kaikki pikkuvaivat pitää vuokraajan hoitaa päivänään. Sinänsä hyvä periaate, mutta minulla on piirun verran enemmän hevoskokemusta kuin perus ratsastuskoulutytöllä, joka sitten ostaa sen ekan hevosen ja kaipaa sille vuokraajaa. Tosin en kylläkään tätä kokemusta tyrkytä silmille heti ensimmäisenä, se johtanee välillä harhaan kun kehtaan tulla ratsutallille raviradan huppari päällä ;)

4 kommenttia

  1. Mä olen aivan samaa mieltä sun kanssas tuosta vuokrahevosten hinnoittelusta. Mä olen elämäni aikana vuokrannut (= maksanut hevosen liikuttamisesta) tasan kerran ja silloinkin mulla oli käytössä valmis (kisakuntoinen), osaava hevonen jolla sai valmentautua. En ymmärrä miten joku kehtaa pyytää ihan törkeitä summia siitä että joku kohottaa hevosen kuntoa ja joutuu tekemään todella ison työn toisen hevosen kanssa. Ja autappa armias kun hevonen on taas kisakuntoinen - yhtäkkiä omistajaakin taas kiinnostaa ratsastaa... Onnea etsintään, eiköhän sieltä joukosta löydy joku sopiva kun jaksaa vaan etsiä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tässä mun tapauksessa olisin vuokrannut pari kertaa viikossa ja omistaja tietenkin mennyt loput. Jos teen sen kaksi kertaa viikossa kunnolla töitä oikeinpäin sen verran kun hevonen jaksaa, onko omistajan linja varmasti sama? Kiva siinä yrittää kehittää hevosta, jos muu liikutus on ihan päin mäntyä. Enhän tiedä miten olisi homma skulannut, mutta tuli tuokin mieleen :) En kuitenkaan ihan käsi voi olla, kun Shockin ratsastettavuutta omistajat kehuu nykyään koko ajan.

      Paras tosin oli, kun mulle tarjottiin ylläpitoon hevosia, kesään asti - ottavat omistajat sitten takaisin, kun olen tehnyt kevään töitä ja on taas hyvät ilmat kisata ;)

      Yksi superlupaava on tiedossa. Sitä pitää vain hetki odotella.

      Poista